söndag 19 juli 2009

Tvåsamhet och privatekonomi

Läste ett intressant inlägg gällande vardagsrutiner. Jag fastnade speciellt för dessa rader: "I många familjer (om vi nu pratar om tvåsamhet..) så tror jag också att det är förhållandevis vanligt en part som ”sköter det ekonomiska” och den andra partnern som inte är direkt intresserad. " Jag diskuterade just detta med en psykolog under min skilsmässoperiod. Som jag minns det sade han ungefär så här: "Jag stöter ofta på män som sköter alla papper, försäkringar, ekonomi etc i familjer. Männer tycker att de underlättar för kvinnan som slipper bekymra sig och kvinnorna gör kanske till viss del detta. Problemet är att till slut känner kvinnan sig beroende av mannen eftersom han sitter på all kunskap gällande privatekonomi och ofta har större inkomst. Det beroende upplever en del kvinnor till slut som ett förtryck. Om du läser kvinnomagasin så handlar det ofta om frigörelse och behovet av att känna sig fri leder till att kvinnan lämnar mannen".

I ett eventuellt framtida förhållande tar jag definitivt med mig denna information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar