måndag 27 juli 2009

PPM , min utveckling mot icke-väljarna

Jag har försökt sätta upp några mätbara mål med mitt sparande. Ett av de långsiktiga målen är att slå icke-väljarna i PPM, dvs slå premiesparfondens index med mitt egna PPM-konto.

När man för första gången skulle välja (eller inte välja) PPM-fonder hade jag endast varit yrkesverksam något år efter högskolesstudier. Jag och min dåvarande sambo/exfru gjorde våra val och sen störtdök börsen och vi tänkte inte så mycket mer på det där. Det var liksom inte så mycket pengar kvar och det kändes som det kvittade. Efter att jag läst en artikel om några som startat PPM-rådgivning beslöt jag mig 2006 för att gå in och kika hur det stod till. Det var inte helt värdelöst för jag hade haft 20% i en tillväxtmarknadsfond som räddade de andra valen.

Sedan dess har jag varit ganska aktiv och gjort något byte per månad. Tyvärr var förra året katastrofalt men återhämtningen i år har varit god. Som jag skrivit tidigare väljer jag att satsa högrisk i PPM eftersom jag valt traditionell liv i ITPK.

Jag ägnade lite tid i Excel åt att försöka räkna ut mitt index jämfört med premiesparfonden, 7nde AP-fondens premiesparfond that is.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar