torsdag 23 juli 2009

Aktieportfölj

Efter att ha läst på andra ekonomibloggar att många förespråkar aktier beslöt jag mig för att skaffa ett värdepapperskonto och börja spara i aktier. Huvudargumentet att spara i aktier istället för fonder verkar vara att slippa avgifter och få en passiv inkomst i form av aktieutdelningar. Kapitalförsäkring då? Det finns spaltmeter skrivet i området.

Min inställning till fonder vs aktier är: Visst är det trist att betala förvaltningsavgift och med tanke på ränta-på-ränta effekten blir det dyrt i längden med fonder. Men pengarna blir förvaltade av proffesionella förvaltare och om man tror att fondens utveckling är bättre än vad man själv kan åstadkomma då har jag inga problem att betala förvaltningsavgift.

Jag sparar i form av likvider (buffert), fonder (pensionsförsäkring), aktier, kapitalförsäkring (barnens sparande) och amortering. Fastigheter, råvaror, obligationer och andra sparformer är jag inte insatt i men man kan ju köpa bolag eller fonder som är inriktade på detta.

Det första lilla inköpet till min aktieportfölj gjordes i början av juni, det blev några Sandvik. I slutet av juni blev det några Axfood. Väldigt små transaktioner men courtaget är överkomliga 9 kr.

Denna månad funderar jag på ett inköp av någon av följande aktier:
Clas Ohlson
Nordea
Skanska
Swedish Match
Bahnhof
Kinnevik
SCA

Då några av dem rapportrusat de senaste dagarna känns de lite tveksamt att gå in i dem, vi får se. Just nu lutar det åt Swedish Match.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar