onsdag 22 juli 2009

Styrräntan låg till 2012?

Det här är goda nyheter för mig om man väljer att tro på det. Man kan i varje fall ha det som ett best case scenario. Förutsatt att man får behålla jobbet.

Sedan jag blev ensamhushåll låtsas jag att boräntan är 5% och sätter av mellanskillnaden till buffertsparande. För närvarande ca 3000:-/mån. Bolånen är uppdelade i 3 st och det ena har faktiskt räntan på dryga 5%. Det är ett 5-årigt lån som upphör i slutet av september. efter det kan jag sätta undan ytterligare ca 1500:-/mån i buffertsparande förutsatt att jag sänker räntan 3%-enheter från nuvarande nivå.

I bodelningen valde vi att lösa några lån bundna till relativt hög ränta. Vi delade på denna kostnaden. Vi diskuterade, utan bråk, om detta egentligen var en kostnad vi skulle dela på eftersom jag skulle bo kvar? Vår bekant som är jurist, dock ej på familjerätt, som hjälpte oss var osäker och tyckte att om vi kom överens så var vad som helst ok. Vi valde att lösa det ena lånet och dela på kostnaden och låta det andra löpa ut eftersom det var relativt kort tid kvar. Ett tredje lån hade vi rörlig ränta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar