torsdag 23 juli 2009

50% Måste, 30% Vill, 20% Spara

3 månader har gått sedan jag blev ensamhushåll. När vi hade delad ekonomi hade vi ingen direkt koll, vi pensionssparade i pensionsförsäkring lite båda två och sparade lite till barnen. Var sedan resten av pengarna tog vägen hade vi ingen koll på men de var slut varje månad och det kom nya varje månad. Jag upplever ändå att vi båda 2 inte var direkt slösaktiga människor med resor och restaurangbesök men vi såg inte över våra utgifter. Vi hade inga buffertar whatsoever. På plussidan var jag aktiv i mitt PPM-val sedan 2 år tillbaka, vi har renoverat en del utan att låna till allt och inga skulder förutom bolån och bil.

För att se om jag hade råd att bo kvar i huset och att ha en bil bestämde jag mig för att göra en budget. Och för att se om jag höll budgeten började jag bokföra alla utgifter. Ett tips jag fick var att fördela utgifterna i kategorier, Måste, Vill och Spara. Sedan ha en fördelning av utgifterna enligt följande 50% Måste, 30% Vill, 20% Spara. Jag använder mig av en Excel-fil som jag har modifierat för att bokföra utgifter och ha koll på fördelningen.

När det gäller kategorin Spara delar jag in det i långsiktigt och kortsiktigt sparande. Långsiktigt är pensionsförsäkring, aktieportfölj (helt ny sparandeform för mig och återkommer det i ett framtida inlägg), barnens kapitalförsäkring och buffertsparande. Kortsiktigt är sparande för kommande utgifter som inte dras månadsvis, tex semester, husförsäkring, tandläkare, underhåll av huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar