torsdag 30 juli 2009

Battlefield Heroes, MMORPG som affärsidé

Grabbens spelkonsol är trasig och vädret är inget vidare och det suckas. Men efterom jag försöker dra in på utgifter så det blir till att prova nya vägar, jag fick höra talas om en gratisvariant av Digital Illussions försäljningssuccé Battlefield. Digtial Illussions (DICE) fusionerades med Electronic Arts 2006, det var inte helt okontroversiellt.

Digital Illussions Battlefield Heroes är ett så kallat MMORPG (Massive Multimedia Online Role Playing Game). Spelet är en lite förenklad, naivare variant av Battlefield-serien. Så här sa en företrädare från EA förra året:

"The existing Battlefield games are fairly deep; you have to be pretty good or you'll die pretty quick. Now we've toned down the difficulty, shortened each game session to 10 or 15 minutes and made the visual style more cartoony."

Det är alltså gratis att spela spelet, pengar tjänar man in genom reklam och genom att spelarna kan modifiera sina karaktärer genom att köpa attribut. Spelet lanserades 25 juni och efter lite drygt 2 veckor hade man över 1 miljon registrerade spelare.

Man undrar såklart hur många procent av spelarna som köper saker och hur mycket det krävs för att göra en bra marginal men jag tror att detta blir en kassako för Electronic Arts. Jag blir lite sugen på att titta närmare på aktien men är inte direkt insatt i bolaget, utländsk aktiehandel och är lite rädd att det är svårt att följa med i nyhetsflödet. Och visst är det intressant med något annat i portföljen än klassiska områden som verkstad, läkemedel och telekom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar