måndag 20 juli 2009

Avkastning på konsumtion

Jag gillar detta inlägg och dess budskap. Hur ofta har man inte stört sig på när man handlar att något är dyrt, suckat över höga marginaler samt blivit lite smågrinig på de företag man månad efter månad betalar sina surt förvärvade slantar?

Briljant idé att investera i dessa företag. Även om du får tillbaka ytterst lite pengar i form av aktieutdelning så känns det trevligare att veta att du är aktieägare till det företag du betalar pengar till.

Jag tycker det exemplevis är irriterande att min bank varje månad drar en avgift från mitt konto för internetbank. Jag är väl införstådd med att förvaltning, drift och utveckling av IT-system är kostnadskrävande. Men att jag som kund använder internetbank underlättar för företaget då de slipper ha personal och dyra kontor, alltså en kostnadsbesparing för företaget som dessutom finansieras av mig som kund. Nu ska jag skaffa mig ett aktieinnehav i banken så jag får tillbaka min utgift i form av aktieutdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar