onsdag 12 augusti 2009

Skördetider och kostvanor



Jag tillbringar ett par dagar med barnen hos min mamma, pappa är bortrest. Idag har vi ätit goda kantarelltoasts med egenplockade kantaraller. Under lunchen åt vi grönsaker från deras grönsaksland, morötter, sockerärtor, tomater och gurka. Efteråt glass och nyplockade hallon och några blåbär från deras amerikanska blåbärsbuske.

Mina föräldrar lägger verkligen ner sin själ i sin trädgård och jag vet än idag inte om det är värt jobbet men för dem är det ett intresse. Så här års är det riktigt bra ekonomiskt och dessutom är allting obesprutat och väldigt gott.

Vi hade en diskussion ikväll (framför lyxfällan) hur jag ska få ner mina matkostnader. Jag fick tipset att när man är i affären, titta efter extrapriser och "handla för frysen". Sen lagar man mat utefter vad man har i frysen. Dvs inte som jag gör nu: Går i affären och funderar vad man ska laga för maträtter veckan som kommer.

Tyvärr är jag lite av en finsmakare och eftersom jag är intresserad av idrott och träning har jag läst en del litteratur gällande kostvanor. Jag vill gärna ha färska varor, speciellt fisk och kött. Grönsaker ska vara färska, färggranna och fulla av antioxidanter. Tyvärr får vad man ofta vad man betalar för. Jaja, får väl försöka hitta en medelväg. Man vill vara frisk och stark men ändå inte fattig.

"If you don't take care of your body, where else are you going to live?"

1 kommentar: