söndag 16 augusti 2009

Inkomstförsäkring eller inte?

Jag har valt att inte vara med i facket sedan 1,5 år tillbaka. Anledningarna är ganska många men den absolut största är att jag tyckte helt enkelt inte det var värt att betala dryga tusenlappen i kvartalet. Jag är numera medlem i enbart A-kassan. Den största nackdelen är att jag inte längre har någon form av inkomstförsäkring.

När jag blev ensamstående insåg jag att jag inte skulle klara mig på enbart A-kassa om jag blev arbetslös. Jag började kolla efter olika former av inkomstförsäkringar. Jag kom fram till 2 olika alternativ:

1. Betala dryga 400:-/mån. Få 80% av inkomsten. Är giltig först efter 6 månader.
2. Betala dryga 300:-/mån. Få 80% av inkomsten. Är giltig först efter 12 månader.

Jag tycker båda alternativ är sanslöst dyra. Vilka oerhörda summor över tid. Tänk om man hade såpass ordning på ekonomin att man slapp denna utgift. Jag gör en rövare och skiter i att teckna försäkring. Istället betalar jag in 400:-/mån extra till buffertsparandet. Sen får jag hoppas att jag helt enkelt inte blir uppsagd innan jag fått ordning på ekonomin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar