onsdag 5 augusti 2009

Hålla i plånboken

Privatekonomiska aktiviter och åtgärder jag gjort sen jag blev ensamstående:

Bytt till billigare tele- och bredbandsabonnemang
Bytt till billigare bilförsäkring
Gjort en budget och börjat bokföra alla utgifter
Sparar 10% av inkomsterna
Påbörjat buffertsparande, mål 2 månadslöner
Hyrt ut huset under semestern
Startat en aktiedepå och börjat investera i aktier
Gjort en plan och vision med mitt sparande
Sålt av en del gamla prylar, ex vigselring
Satt mig in i och sett över mina val i mitt pensionssparande, ITP, ITPK, PPM, Privat
Gått ur Svenska kyrkan
Sagt upp dagstidning

Nu gäller det bara att det inte blir mycket snack och lite hockey. Jag märker fortfarande att jag har lite svårt att hålla i pengarna men jag har en helt annat medvetenhet ändå. Det verkar som jag tycker att varje månad är ett undantag och därför kan spendera lite extra. Tex "Den här månaden fyller grabben år och han ska ha present", "Den här månaden kommer min kompis från Sthlm och hälsar på och vi ska spela golf, gå på krogen och göra stan", "Den här månaden är semester och därför kan jag kosta på mig lite extra mat och renovera lite".

Fördelningen 50% Måste, 30% Vill och 20% Spara hjälper mig. Det hjälper mig att sätta undan sparkapitalet så fort lönen dyker upp och sen får man klara sig på resten.

2 kommentarer: