fredag 19 mars 2010

Min första passiva inkomst


Igår trillade min första passiva inkomst in. Axfood-utdelning kom in på kontot. För ett år sedan hade jag inte en aning om begreppet passiv inkomst eller utdelningsinvestering. Ett litet steg för min ekonomi men ett stort steg för mig. Nu känner jag mig ännu mer motiverad att få del av aktieutdelningar. Jag har på sistone läst vad en del andra bloggare skrivit om Warren Buffet och det är ett par saker som fastnat. Några russin ur kakan som påverkat mitt sätt att se på aktiesparande


- Inaktivitet istället för hyperaktivitet
- Enkelhet före komplexitet
- Ignorera makro, fokusera mikro

Favoriten-citatet som också är svårast att följa: "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price." Det är svårt att ha likvida pengar i aktiedepån, när man hittat ett företag vill man köpa direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar