torsdag 8 april 2010

Folkaktie i portföljen

Idag hade Telia stämma och kursen sjönk kraftigt pga utdelning. Telia kan nu införskaffas under 50-lappen och jag slog till. Buy and sit on your ass som han sa.

10 månader sen jag började spara och handla med aktier och jag har inte sålt något ännu. Jag märker att jag har för lite kunskap om när jag ska sälja och ta hem vinsten. Alla köp utom SCA är hitills på plus, vissa mer andra mindre. Alla känns som bra bolag och räknas enligt mig som utdelningsbolag utom möjligtvis Volvo som jag köpte på kursspekulation.

Portföljen kommer öka kraftigt, ca 50%, snart då jag får vinstandel från min arbetsgivare i form av aktier i företaget. Dessvärre kommer jag sälja av dem direkt och investera i något annat då det tyvärr finns mer köpvärda företag än min arbetsgivare. Kanske borde man ligga likvid med de pengarna och invänta en dipp? Men känner jag mig själv kommer jag hitta något köpvärt relativt snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar