måndag 28 december 2009

2 små aktieinköp och etik-tankar

Idag hamnade Betsson i portföljen till en kurs på 108:-. Volvo köpte jag för en dryg månad sedan. Det har tyvärr inte blivit så många akiteinköp under hösten som jag hoppats på. Avsättning till aktiedepån gör jag endast om jag har pengar över. Amortering, buffert och pensionsspar går i första hand, speciellt pensionsspar och amortering som går via autogiro. Alltså skulle jag vilja kunna köpa mer aktier men det blir endast någon form av belöningssparande.

Betsson står förmodligen inte högt i kurs hos etik-predikanterna. Jag har läst en del om etisk sparande på olika bloggar. Jag har både Swedish Match och Betsson i portföljen numera. Vapen, tobak, porr och spelbolag verkar ta största smällen när det diskuteras etik. Jag tycker dock etikdebatten väger lätt mot miljödebatten. Jag kan nämna att jag har inte har rökt men har jobbat som yrkessoldat (och därmed bidragit till försvarsindustrins leverne), spelat nätpoker och tippat hos nätbolag tidigare. Nu lägger jag dessbättre mina pengar på aktier istället för att betala till dessa bolag, kan jag dessutom få del av dessa bolags vinster känns det som en dubbel vinst för mig själv. Ett egocentrisk beslut som jag står för då det motiverar mig att spara mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar